2018. ápr 28.

Egy régi láda színes sminkben

írta: Térkomponáló
Egy régi láda színes sminkben

Mert festeni jó!

Lehetne ez is a mottója az alábbi blogbejegyzésnek, azonban nem csak a mostani képekre igaz az állítás. Aki egyszer megtapasztalja a színek könnyed, szabad, szigorú szabályok nélküli használatát tárgyak felületén, az gyakorlatilag úgy jár-kel a világban, hogy a körötte levő élettelen tárgyi világot festhetőre és festhetetlenre osztályozza. Ebből pedig az fakad, hogy nincs ember, aki ne tudna festéssel megismételhetetlent és elronthatatlant alkotni. 

Legalábbis szerintem.

Most úgy alakult, hogy egy régi láda került a látóterembe és festhetőnek ítéltetett.img_1872_masolata.JPGAz átalakulás mozzanatait mutatják be a következő képsorok.

Néhány évvel ezelőtt kaptunk egy régi konyhabútort, hokedlit és ezt a ládát azzal a kikötéssel, hogy rendbe kell hoznunk azokat. Nem volt cél nélküli az "elfogadás", hiszen jó ideje terveztük, hogy a kemence körüli "szabadkonyhánkba" egy régi konyhabútor kerüljön. Ez a lépés még várat magára.

Talán a harmincas években készítette ezeket a tárgyakat egy asztalos. Azóta a család őrizte, igaz már nem eredeti külső formájában. Kellően vastag festék borította a felületüket. A konyhabútor teljes festékmentesítéséhez segítséget kértünk, így már csak az újabb felületkezelés maradt hátra.img_1808_masolata.JPGA napfényes, gyorsan nyáriasra váltó időjárás meghozta a virágültetős kedvemet, így jutott eszembe a ládika. Festékrétegének eltávolításához oldószert és hőlégfúvót használtunk és ahogy látszik, még így sem sikerült tökéletesen. Festés előtt még próbálkoztam a csiszolással, de jelentős változást ez sem hozott.img_1811_masolata_1.JPGÍgy a megtisztított felületre alapozó használata nélkül egy vastagabb réteg Pentart dekorfestéket kentem világos sárga színben.img_1815_masolata.JPGSzáradás után foltokban ecsettel olíva,img_1818_masolata.JPGmajd szivacsecset segítségével mogyorószín került a fára.
img_1831_masolata.JPGA különböző rétegeket finoman összecsiszoltam néhány mozdulattal.img_1820_masolata.JPGA sablonok közül ezt a leveleset választottam a mintázáshoz. Úgy terveztem, hogy csak a dobozláda egyik oldalára dolgozok mintát.img_1821_masolata.JPGA Pentart Expand felfúvódó pasztáját kentem szét a fa felületén a sablon segítségével.img_1823_masolata.JPGAz anyag száradásához forró levegőre van szükség, aminek hatására a minta megpuffad, felfúvódik, azaz 3D hatást ad. Hőlégfúvót javasolnak ehhez a folyamathoz, én azonban egy egyszerű hajszárítót használtam és úgy gondolom, sikerült is elérnem a célt.img_1830_masolata_1.JPGEzen a képen jól látszik a domború minta.img_1837_masolata.JPGMivel én a teljes tárgy festése és száradása után díszítettem a felületet Expand pasztával, így az ujjammal egy kevés világos sárga festéket dörzsöltem szét a mintán. Majd száradás után narancsolajos arany antikoló pasztával, illetve umbra bitumenes antikoló pasztával kezeltem a lefestett és mintázott ládát, különös tekintettel a dombormintára.vt1.jpgAz elkészült ládába petúniákat ültettem. Természetesen az ültetés előtt még érdemes vízzáró réteggel, lakkal kezelni a ládát. Ezt a belsejében is célszerű megoldani.vt2.jpgBízom benne, hogy elérte az új külsőt öltött régi láda a hatását és jó néhányan kedvet kapnak az efféle átalakításokhoz. Vétek is lett volna az amúgy masszív, tényleg jól összerakott darabot kidobni. Pláne, hogy a környezettudatosság mellett - úgy gondolom- fontos az is, hogy a múltból hozzánk érkezett tárgyak hoznak valamit egy más korból, a létrehozó személyiségéből, a tárgyat valamikor használóktól, egy más életformából, ami másolhatatlan nekünk, mostaniaknak. A tömegtermékek sosem fognak így "beszélni"...

 

 

Szólj hozzá