2017. jún 09.

Párnák szivárványszínben

írta: Térkomponáló
Párnák szivárványszínben

Textilfestés hajtogatással, kötözéssel

img_7023_masolata.JPG

Biztosan sokaknak ismerősen cseng a batikolás kifejezés. Ez a textilfestési eljárás hosszú múlttal büszkélkedhet.

A szó jávai eredetű, jelentése "írni", "rajzolni", "festeni". Az eredeti technika lényege, hogy a festeni kívánt textilre a mintát viasszal vitték fel egy úgynevezett viaszpipa segítségével, majd a festékkel  színezték az anyagot. A természetből származó színezőkkel dolgoztak, melyek helyett ma már többségében a mesterséges anyagokat használjuk.  

A viasszal fedett részeket  nem fogta be a festék, így láthatóvá vált a megálmodott minta.

Gyerekkoromban többször készítettem viaszolt batikkal textilképet, később pedig kötözéssel pólókat, ruhákat, terítőt festettünk. Az első otthonunkba pedig egy egyszínű ágytakarót színeztem át batikolással, amit évekig használtam. A szín megmarad, ha ecettel rögzítjük, későbbiekben pedig langyos vízben, kímélően mossuk a textileket.img_6980_masolata.JPGA napokban akadtam rá a képen látható nyers színű tiszta pamut párnahuzatra. Mivel nagyon olcsó volt, megvettem, de már akkor tudtam, hogy az unalmas külsőt megváltoztatom, ;-)img_6982_masolata.JPGAz átalakításhoz textilfestékekre, spárgára van szükség. Türkizkék, farmerkék és napsárga színeket használtam a festéshez, miután kimostam a párnahuzatokat.img_6985_masolata.JPGA textilt legyezőhajtással hajtogattam, majd bizonyos helyeken jó szorosan lekötöztem. A hajtogatást kezdhetjük a párhuzamos oldalaknál, de egészen más minta születik, ha az egyik csúcsról indítunk. Az elkészült párnákon jól látszik is a különbség.img_6986_masolata.JPGA megkötözött "múmia" került bele a folyékony festékbe, amit a használati útmutatónak megfelelően készítettem el. Adalékként szükség van némi sóra.img_6988_masolata.JPGTürkiz színű festékbe mártogattam először a párnahuzatot. Tetszőlegesen, a színeket összefuttatva meríthetjük a forrásban levő színes lébe az anyagot.img_6991_masolata.JPG Majd következett a napsárga szín, végül pedig a farmerkék zárta sort. Természetesen új színárnyalatok is létrejöttek.

p11.jpg

p1_3.jpgAz elkészült párnahuzatról lecsöpögtettem a festéket, majd leszedtem a spárgát.p2_3.jpgSzétbontás után feltárult a színes minta. Beáztattam a textilt ecetes hideg vízbe, ami fixálja a festéket. Kézmeleg vízben mosható az így színezett textil.p4_2.jpgKint, bent, teraszon, erkélyen,  akár a belső tereknek is hangulatos kiegészítője lehet otthonunkban a festett textilt viselő párna.p6_1.jpg

p5_2.jpg

p7_1.jpg

p8_1.jpg

p9_1.jpgAki kedvet érez a nyári színek textilre varázsolásához, bátran kezdjen hozzá, engedjen utat a saját elképzelésének. Elrontani lehetetlen, de egyedi külsejű tárgyat alkotni könnyedén lehet a technikával. ;-) 

A megszülető színek szivárványosra festik a nyarat teraszon, erkélyen, kertben és a nappaliban egyaránt.

Ha a fotókon láthatókon kívül is  kedvet kaptatok otthonotokat díszítő tárgyak létrehozására, várlak máskor is a blogon.

Lakberendezési, térrendezési ötletekkel, inspirációval itt is találkozhattok:

TÉRKOMPONÁLÓ

TÉRKOMPONÁLÓ KREATÍV

A bátrabbak pedig már a PINTERESTEN is elérhetnek

 

 

 

 

Szólj hozzá