2017. ápr 21.

Üvegbe zárt tavasz

írta: Térkomponáló
Üvegbe zárt tavasz

Orgonazselé díszes üvegben

o6.jpgRajongok a virágokért, a színük, az illatuk, a formájuk mindig lenyűgöz. Legyenek fán, cserjén, lágy száron, kertben, vázában, préselve, fotón. Az utóbbi időben már én magam is egyre gyakrabban fénykép formában rögzítem ezeket a gyorsan változó szépségeket.

Már néhány ehető virágot kóstoltam is. Ha bevillan a gyerekkorom, akkor ott alapvető volt, hogy az akácfa virágát rágcsáltuk. Készítettem mézet, jó sziruposat, gyermekláncfűből, kandíroztam ibolyát, sütöttem levendulás süteményt, kedvencem a levendula tea és évek óta tervezem, hogy palacsintatésztába forgatott bodzavirágot is kóstolok. :-)

Tudtad, hogy ehető a büdöske, a szegfű, de még a tulipán szirma is? Van olyan krizantém fajta is, ami fogyasztható.Sőt, már vannak olyan éttermek is, ahol felszolgálnak "virágételeket" is.  Ha érdekelnek az ehető virágok, itt is olvashatsz róluk.

img_2178_masolata.JPGAz ehető virágok közül az orgona lilája is motiváló ilyenkor tavasz táján. Igaz, a mostani téliesre fordult időjárás kissé borítja a hangulatot, de ez nem tántorított el az orgona gyűjtéstől.

Érdemes telt virágú fejeket gyűjteni, ha pedig lehetséges, minél sötétebbet. Én inkább világosabb virágokat használtam fel, így kevésbé lett intenzív a szín. Hűtőben néhány napig tárolhatók is a virágok és később felhasználhatók. img_2190_masolata.JPGA szín, az illat, a négyes virágszirom együttállásából jött az "orgonalekvár "ötlete.img_2204_masolata.JPGA világháló számos receptet rejt, így azokból szemezgetve született meg a saját verzióm, amihez a virágfejeket ollóval csipkedtem le a szárról. Arra kell ügyelni, hogy az apró csészelevelek ne maradjanak a virágon. Kézzel nem megy. ;-)img_2207_masolata.JPGKörülbelül két liternek megfelelő szirmot megmostam, majd két liter vízbe belekevertem körülbelül egy csészényi xilitet. Készülhet cukorral is, de szerettem volna kipróbálni a cukormentes változatot. img_2210_masolata.JPGFelforraltam a xilittel kevert vizet. Miután elolvadt az édesítő, a virágszirmokat beleszórtam a vízbe. Hirtelen fakultak, fehéredtek a virágok a hő hatására. Néhány pillanatig forraltam csak a szirmokkal telt vizet, majd lefedtem és egy éjszakára állni hagytam.img_2222_masolata.JPGMásnap reggel leszűrtem a szirmokat, majd a zselésítővel összeforraltam az "orgonavizet". Néhány recept szerint citrom- illetve narancslé mehet az orgona sziruphoz, de én kihagytam. Mindez csak kísérlet volt, de nem bánom, hogy ízesítés nélkül készítettem el azt, ami eredetileg lekvárnak indult, de zselé lett belőle. :-)img_2215_masolata_1.JPGHa már a beltartalom különleges, akkor a külső is legyen más, mint gy átlagos dzsem, lekvár esetén. Az orgonavirágok stilizált formáját egy kartondarabra rárajzoltam.img_2220_masolata.JPGA sablont pedig maszkoló szalagon rajzoltam körbe. img_2221_masolata.JPGA kinyírt virágformákat ráragasztottam a befőttes üvegre, aminek a felületét zsírtalanítottam,majd szivacsecset segítségével felvittem az üvegre a szatináló hatású festéket. Teljes száradás után leszedtem a sablonokat az üvegről. Sütőben 140 fokos hőmérsékleten kiégethető a festék és így mosható is lesz az üveg.o1.jpgKözben a zselé üvegekbe került, de ezek közül csak egyet díszítettem. ;-) o9.jpgÍgy sikerült az orgonazselé lekvár helyett. :-) Dzsemfix és agar agar kombójával sűrítettem, s mint utólag kiderült, kevesebb is elég lehetett volna a lágyabb, kenhető állag eléréséhez.

Tulajdonképpen igazi lekvár nem készíthető a virágokból, ez inkább cukros szirup lenne, ha az ajánlott 1, 5 kg cukorból készítem. Ezt szerettem volna elkerülni és megérte. Egy kellemes színű, finom illatú és ízű zselét kaptam, ami nem tömör cukor.

Direkt nem írtam pontos mennyiségeket az édesítéshez és a sűrítéshez. Érdemes kísérletezni, mert a próbálkozás közben jöhetnek olyan gondolatok, amitől igazán egyedi lesz, amit készítünk. Szerintem elrontani sem lehet. :-)

o2.jpgOrgonazselé a szatináló hatású befőttesüvegben.

A festék egy vizes bázisú, átlátszóra száradó anyag, amivel jeges, homokfúvott hatás érhető el.  Mivel nem oldószeres, gyerekek is bátran használhatják.o5.jpgIgazán élvezetes kísérletezés volt ez a virágokkal, formákkal. Már körvonalazódik is a következő, virágos próbálkozás a fejemben. :-) 

Már korábban is voltak virágok szereplői a blognak, amit itt meg is nézhettek.

Ha a fotókon láthatókon kívül is  kedvet kaptatok otthonotokat díszítő tárgyak létrehozására, várlak máskor is a blogon.

Lakberendezési, térrendezési ötletekkel, inspirációval itt is találkozhattok:

TÉRKOMPONÁLÓ

TÉRKOMPONÁLÓ KREATÍV

A bátrabbak pedig már a PINTERESTEN is elérhetnek

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

virágok kreatív ajándék szatináló festés