2016. dec 16.

Ahogy a deszka életre kel a fényben

írta: Térkomponáló
Ahogy a deszka életre kel a fényben

Avagy üvegmécses egy deszkadarabon

Reggel, ahogy kinéztem az ablakon, meglepődtem a látványon. Áttetsző függönyt húzott a kintre a tél. Azt hiszem, már sokan - és nem csak a gyerekek- várjuk ezt a látványt ilyenkor. Talán a télhangulat miatt.

Aztán gyorsan eszembe is jutott egy régebbi tél, amikor Kékestetőn valamiféle télnyitón óriási tüzet raktak és én hosszú percekig elmerültem a látványban.

A csipkelődő hideg, a hófehér szín, a tűz narancsos vöröse különös érzést ad, talán a karácsony közeledtével még inkább.t1_2.jpgt6_1.jpg

Minden évszaknak megvan a maga íze, színe, illata és legtöbbünknek kedvence is van ezek között. Ha most így belegondolok, nem is tudnék elköteleződni a négy évszak közül egyik mellett sem, mert mindnek van valami sajátos vonása, ami miatt jó és szeretem.

...és ha már tél, akkor fény és sötét, fényes és matt, fehér és szürke, mellé a narancsvörös, a tűz. Ezek a szavak és József Attila Tél című verse jutottak ma reggel eszembe.

"Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni,
Hisz zúzmarás a város, a berek..."
t2_4.jpgBelekapaszkodva ebbe a gondolatba válogatni kezdtem a féltve rejtegetett deszkadarabjaim között. Ha nem figyelek, még a "nagy tűz" martalékává válnak a kandalló mélyén. :-)img_9085.JPGKicsit megcsiszoltam, letisztítottam a felületét a kiválasztottnak.img_9119.JPGA repedések miatt még inkább megerősödött bennem, hogy ez lesz a megfelelő.img_9100.JPGEgy drótkefe segítségével próbáltam a felületet durvábbá, egyenetlenebbé tenni.img_9089.JPGEgy kisebb üvegpoharat kerestem, majd rámértem a deszkára, hogy két lukat fúrva egy drótszál segítségével fel lehessen erősíteni azt.img_9098.JPGA deszkadarab tetejét pedig háromszög alakban lefűrészeltem. Amolyan tető alakúra.img_9159.JPGMajd erre a ferde élre némi Férfi Erő segítségével gipszkarton profilból kimaradt anyagdarab került. Ezt tényleg nem tudtam volna egyedül rátenni. :-) img_9192.JPGA hosszas bevezető után nézzük, mi is kell egy deszka és üvegpohár kombinációjából készülő mécsestartóhoz. 

-tetszőleges deszkadarab (minél repedezettebb, annál jobb)

-a deszka méretéhez megfelelő üvegpohár, befőttesüveg

-különböző színű, kedvünkre való akrilfestékek

-egy darab drót az üveg felerősítéséhez

-a deszkára kerülő dekor elkészítéséhez vastag karton, vékonyabb falemez, esetleg fémlap

-szerszámok (ecset, csiszolóvászon, drótkefe, sniccer kés, fúró)

-ragasztó, néhány szögimg_9202.JPGMiután elkészült a deszkaalap, jöhet a dekorlap.

Egy fenyőformát rajzoltam ceruzával egy balsafa alapra. Ezt az anyagot dekorációs kellékeket forgalmazó boltban, nagyobb barkácsáruházakban be lehet szerezni. Mivel puha, könnyű és nyílt erezetű, nagyobb erőkifejtés nélkül megmunkálható, faragható, formálható. Barkács és dekorációs célokra kiválóan használható.

Balsafa helyett használható keményebb kartonlap, fém- vagy akár farostlemez is. A fémlap természetesen önmagában díszít. :-)

img_9205.JPG Sniccerrel kivágtam a megrajzolt formát.t4_4.jpgimg_9212.JPGAlapozást követően színeztem a fenyőformát. Kékes, zöldes árnyalatokat használtam a fehér bevonataként. Végül kísérleteztem 3D porral, ami egyenetlen felületet ad. Apróbb és nagyobb szemcséket szórtam a még meg nem száradt lapra, de végül a nagyobb szemeket leszedtem.t10.jpgMajd a porral megszórt felületet is színnel vontam be. Száradás után pedig lekentem a fenyőfát foltokban antikoló pasztával, amitől bronzos csillogást kapott. Ragasztóval rögzítettem a deszkára, majd helyére került az üvegpohár is a drótdarab segítségével.t11.jpgimg_9226_masolata.JPGt9.jpg

A megszokottól hosszasabban készült el ez az amúgy nagyon egyszerű mécses, de igazán élvezetes folyamat volt a megvalósítás. Nem beszélve a látványról. Valahogy jóleső, már csak a szemnek is az aprócska, pislákoló fény a korai sötétben, az egyre jegesedő hidegben. 

A teraszra tettem és a nagy, minden függönyözést mellőző ablakon egészen késő éjszakába nyúlóan élvezhető a pislákoló fény. Készülhet hozzá támasztó is a fotókeretekhez hasonlóan, de egy akasztó segítségével a falra is kerülhet. Sőt, több mécsestartó együtt látványos kompozíciót alkothat komódon, falon egyaránt.

Ha a fotókon láthatókon kívül is  kedvet kaptatok otthonotokat díszítő tárgyak létrehozására, várlak máskor is a blogon.

Lakberendezési, térrendezési ötletekkel, inspirációval itt is találkozhattok:

TÉRKOMPONÁLÓ

A bátrabbak pedig már a PINTERESTEN is elérhetnek

 

 

 

Szólj hozzá