2015. nov 22.

Last minute ősz, last minute falevél

írta: Térkomponáló
Last minute ősz, last minute falevél

Papírmerítés, préselt falevél és újra decoupage

meritett_papir.JPG

Már nagyon rég szerettem volna kipróbálni a papírmerítést, aminek eredete az ókori Kínába nyúlik vissza. Merítették vagy pedig felöntötték a papír készítésének alapját, azaz a rostok vizes oldatát.  A szükséges alapanyagot növényi rostok,  anyagok, selyem-, kötélhulladék adta.

Jó ideje gyűjtöttem is a szükséges alapanyagot, de valahogy mindig toltam magam előtt a megvalósítást. Egészen eddig. Én azonban nem halászhálót használtam fel. ;-)

Az inspiráló tényező az ősz utolsó pillanata volt mielőtt még belelépnék a télbe az ünnepekkel együtt.

Ami szintén ösztönzőleg hatott az az, hogy alapvetően semmiféle anyagi ráfordítást nem igényel, minden szükséges megtalálható a környezetünkben. Így például a tojástartó,

img_2410.JPG

amiből sikerült több tucatot felhalmoznom, tehát van mit kerülgetni. ;-)

img_2405.JPG

Mivel a hét közepén kellemesen sütött a nap, így a teraszon hozzáfogtam apróra tépkedni néhány tojástartót.

img_2413.JPG

img_2418.JPG

Majd beáztattam. A papírmerítésről tudni kell, hogy a papírpép elkészítéséhez szükséges néhány nap. Legalábbis én három napig áztattam a fecniket,

img_2422.JPG

majd botmixer segítségével pépesítettem az ázott alapanyagot.

img_2426.JPG

Így, első ránézésre nem vonzó a látvány, azaz nagyon fura. :-D A lényeg, hogy semleges színű és szagtalan. A szín attól függ, hogy milyen tojástartót használunk fel az áztatáshoz. Én színezetlen tartókkal dolgoztam csak. Amikor elkészült a sűrű pép, átöntöttem egy nagyobb és mélyebb edénybe, majd felhígítottam vízzel. A nagyobb edényre a merítés miatt van szükség. Illetve a vízre is ezért. ;-)

img_2446.JPG

A merítéshez szükség van egy keretre, amire hálót kell feszíteni. Itt jön újra az, hogy tényleg megoldható otthon fellelhető eszközökkel is a merítő elkészítése. Egy régi képkeretre egy szúnyogháló darabot erősítettem.  Pár perc leforgása alatt kész is volt az eszköz.

A következő fotó bizonyíték a régi keret meghatározásra, mert nem tudtam kiszedni belőle a kampót, ami valamikor a szög és a fal találkozásához segítette hozzá. :-)

img_2449.JPG

Ha kész a pép és a keret, jöhet a merítés mozzanata. Ez nem különösebben komplikált, csak néhány dolgot be kell tartani. Elsőként azt, hogy a keretet rövidebb felével, állítva kell belemeríteni a papírpépes vízbe, mintha lapátolnánk,

img_2450.JPG

majd fokozatosan belemeríteni,

img_2451.JPG

végül teljesen elmeríteni.

img_2452.JPG

Itt már a kiemelés egy mozzanata látható. Szitáló mozdulatokkal emeljük egyre feljebb a vízben a keretet, majd amikor már felbukkant a víz felszínére, próbáljuk meg úgy tartani néhány pillanatig, hogy a keret és a víz felszíne közt képződött vákum szívóerejének köszönhetően csökkenjen a kereten levő pépes papír víztartalma. 

Majd tegyük néhány percre az edény szélére a papírmasszás keretet, hogy a még fölösleges víz jó része lecsöpögjön, mielőtt a nedves papírt kifordítanánk a keretből nedvszívó felületre. A profik nagy nedvszívó képességű speciális filc lapra  borítják rá, de megfelel a célra több rétegben törölköző, vagy pamut darab, esetleg a kettő kombinálása, ahogy én tettem.

img_2475.JPG

15-20 perc préselést követően jöhet a szárítás, akár egy konyharuhán fektetve vagy szárítókötélre csipeszelve.

A préseléshez használhatunk rögtönzött súlyt vagy pedig henger segítségével is eltávolíthatjuk a víz jelentős részét.

img_2494.JPG

Az elkészült újrahasznosított papírból nagyon sok dolog készíthető. Én most préselt falevelek, színes akril festékek segítségével poháralátéteket készítettem decoupage technikával.

img_2500.JPG

Megfelelő méretű körlapokat nyírtam ki a papírlapokból.

img_2505.JPG

Ezt követően jöhet is a festés. Több színt kevertem össze, vittem fel egymás mellé, egymás tetejére, ahogy éppen a látvány diktálta. Száradás után pedig decoupage ragasztóval rögzítettem a préselt faleveleket. Mivel különböző méretűek voltak, kisebbek, nagyobbak, volt, amelyikből levágtam. 

pp.jpg

Most pedig jöhet néhány hangulatfotó az elkészült poháralátétekről.

p3.jpg

p2.jpg

p1.jpg

p4_1.jpg

A papírköröket nem csak így, hanem számtalan módon és technikával díszíthetjük. Sőt, az ünnep közeledtével akár téliesített, ünnepi változatban is elkészíthető. Tehát egy újabb ajándékötlet is lehet a fent látott technika felhasználásával készíthető tárgy, amivel egyedivé tehetjük az asztalunkat, akár egy baráti beszélgetés során. 

Ha kedvet kaptatok otthonotokat díszítő tárgyak létrehozására, várlak máskor is a blogon. :-)

 Lakberendezési, térrendezési ötletekkel, inspirációval itt is találkozhattok:

TÉRKOMPONÁLÓ

A bátrabbak pedig már a PINTERESTEN is elérhetnek. :-)

 

 Térkomponáló

 

Szólj hozzá

inspiráció lakberendezés anyagok kreatív ötletek technikák gyerekekkel kreatív ajándék papírmerítés